O tym, co daje jazda na rowerze, można mówić bardzo dużo. Kluczem do wypracowania rezultatów jest systematyczność i wytrwałość w jeżdżeniu. Łatwo ją utrzymasz pod warunkiem, że aktywność będzie sprawiała Ci przyjemność. To da się załatwić – wystarczy, że zaopatrzysz się w porządny sprzęt. Dowiedz się, jaki rower kupić w zależności od tego, gdzie i ile chcesz jeździć. Który jednoślad sprawdzi się w mieście? Jaki rower na dalekie trasy będzie tym właściwym? Który rodzaj roweru górskiego do szybkiego pedałowania, a jaki sprawdza się doskonale niemal wszędzie? Przeczytaj, a łatwiej odnajdziesz się na ogromnym rynku!
Ile trzeba wydać na dobry rower?
Zależy, co dla kogo znaczy dobry. Do rekreacyjnej jazdy po mieście i lekkich trasach sprawdzają się już rowery od 1500 złotych. Taki jednoślad posłuży Ci przez kilka lat jazdy w niewymagających warunkach.
Jeżeli jednak planujesz na poważniej wejść w rowerowy świat od sportowej strony, dolny pułap cenowy leży w okolicach 3000 złotych. Na takim sprzęcie możesz wybrać się setki kilometrów w siną dal.
W przypadku rowerów cena wiele mówi o jakości. Tutaj, owszem, płaci się za renomowaną markę, ale marka wypracowała renomę nie bez powodu. W cenie są porządne części z wytrzymałych stopów.
Pamiętaj o rynku wtórnym. Jeśli musisz zaoszczędzić, poszukaj roweru z drugiej ręki, ale od dobrego producenta. Dobrze jest na oglądanie sprzętu zabrać ze sobą doświadczonego kolarza – on na pierwszy rzut oka oceni stan każdej części.
Jakie są najlepsze marki rowerów?
Za najlepsze rowery na świecie uchodzą modele od Giant, Specialized i Trek. Ci producenci działają w branży rowerowej od 40-50 lat, mają pod sobą wiele marek powiązanych z kolarstwem, na ich rowerach jeżdżą zawodowcy. Można stawiać na nich w ciemno. Zawsze dobrym wyborem będzie także Merida oraz Cannondale.
Wśród polskich producentów wyróżnia się Kross, Romet, Saveno, Northtec i Hultaj. Największymi gigantami wychodzącymi na światowy rynek są dwa pierwsze. Jeżeli chcesz wesprzeć rodzimy rynek, warto rzucić okiem także na modele od pozostałych – mają bardzo dobry stosunek jakości do ceny.
Marek rowerowych jest co niemiara (co nie ułatwia początkującym zdecydowania, jaki rower kupić 😉 ). Cechuje je różne podejście biznesowe – część producentów tylko składa rowery z zamówionych (najczęściej w Azji) podzespołów. Inni natomiast projektują swoje rowery od A do Z i spawają we własnych fabrykach. Więcej jest oczywiście tych pierwszych.
O ile marka weryfikuje swoich dostawców i współpracuje wyłącznie z porządnymi wykonawcami, to nie jest problem sam w sobie. Niestety, anonimowi producenci rzadko zaprzątają sobie tym głowę, przez co stale zdarzają się problemy z awaryjnością i serwisowaniem. Rower kupuje się raz na wiele lat więc lepiej dopłacić do znanej, solidnej firmy, która ciężko pracuje na swoją renomę.
Rower – jaki wybrać do jazdy po mieście?
Do jazdy po mieście jest specjalny typ roweru, którego nazwa nie pozostawia wątpliwości – chodzi oczywiście o rowery miejskie. To one najlepiej sprawdzą się w codziennych zastosowaniach. Jazda do pracy, po dziecko do szkoły, po zakupy – na miejskim rowerze zawsze będzie wygodnie.
Takie rowery są wyposażone (lub można do nich domontować) koszyk i bagażnik, przydatne na codziennych zakupach. Mają osłonę łańcucha oraz błotniki, by chronić codzienne ubranie. Są dość lekkie, toteż wnoszenie go na piętro nie jest dużym problemem. Mają wiele wariantów wyglądu, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Rama jest niska, więc bez problemu wsiądziesz nawet w przyciasnych dżinsach. Konstrukcja umożliwia proste siedzenie i piękne wyglądanie. Dokładnie tego potrzeba na mieście 😉
Do szybkiej jazdy po asfalcie przyda się natomiast rower szosowy, potocznie zwany kolarzówką. Przez szybką jazdę mamy na myśli jazdę typowo sportową, w pochylonej pozycji. Szosówka nie będzie wygodna w codziennych zastosowaniach, więc inwestuj w nią tylko z myślą o treningach rowerowych.
Jaki rower na długie trasy?
Rower przeznaczony do długiej jazdy spokojnym tempem – niezależnie od tego, ile to dla Ciebie znaczy długa jazda – musi mieć ramę umożliwiającą jazdę w wyprostowanej pozycji. Podczas wycieczek właśnie taka pozycja będzie najwygodniejsza. Planujesz wielodniowe wycieczki? Zwróć uwagę na możliwość zamontowania sakw do transportu bagażu.
A więc jaki rower na długie trasy będzie tym najlepszym?
- – do jazdy po asfalcie w celach wycieczkowych, na spokojnie – rower trekkingowy
- – do długiej i szybkiej jazdy po asfalcie – rower szosowy typu endurance
- – do jazdy po mieszanych szlakach z przewagą asfaltowej drogi – rower gravelowy
- – do jazdy po dzikim terenie, górach i lasach – rower górski typu trail (MTB trail)
Na długie trasy nie nadają się rowery miejskie. Dla większości osób pokonujących killometry po drodze asfaltowej najlepszym wyborem będzie model trekkingowy.
Szosowy endurance jest nastawiony na jazdę długą, ale też szybką. Cienkie koła, lekka rama, skręcona kierownica typu baranek – na takim rowerze wygodnie się siedzi w pochyleniu i nie marnuje energii na napędzanie ciężkiej konstrukcji. To rowery dla osób ze sportowym zacięciem na wykręcanie dobrego tempa, więc jeśli nie planujesz się ze sobą ścigać, nie warto inwestować w kolarzówkę.
Rowery gravelowe należą do najbardziej uniwersalnych, ale też droższych, więc sięgają po niego doświadczeni rowerzyści. Ba – nie brakuje głosów, że gravel to idealny rower do wszystkiego i sporo w tym prawdy. Jeżeli chcesz wydać mniej niż 3-4 tysiące, pozostań przy trekkingowych modelach. Da się nimi przemierzać też terenowe trasy o niskim stopniu trudności. Gravel u początkującego, rekreacyjnie jeżdżącego po łatwych terenach, może się wręcz marnować.
Z kolei na najtrudniejsze drogi w dziczy, postaw na rower MTB trailowy. Spośród rowerów górskich, to właśnie modele trailowe są najbardziej uniwersalne. Dojedziesz nimi na koniec świata.
Jaki rower kupić w teren?
Spośród rowerów przeznaczonych do jazdy w nieutwardzonym terenie, możliwości są trzy:
- – rower górski, czyli MTB (mountain bike).
- – rower crossowy
- – rower gravel
Który będzie odpowiedni?
Rower – jaki wybrać do ostrej jazdy w dziczy? MTB!
Na rower MTB, czyli rower górski, zdecyduj się jeśli planujesz jeździć po lasach, górach i generalnie trudnych szlakach. Ten sprzęt ma przeznaczenie sportowe.
Cechuje go bardzo wytrzymała konstrukcja, prosta kierownica, amortyzatory, geometria umożliwiające pewne prowadzenie – na takim rowerze można bezpiecznie pruć po miękkim terenie. Można także ubrudzić się błotem, bo szerokie opony z głębokim bieżnikiem gwarantują wysoką przyczepność.
To jednak nie wyczerpuje pytania, jaki rower kupić w teren – bo rowery MTB są różne! I tak:
- – do jazdy amatorskiej, bez aspektu wyczynowego, wybierz rower górski rekreacyjny
- – na długie wyprawy w trudnym terenie przyda się MTB trailowy
- – do szybkiej jazdy terenowej, z myślą o doskonaleniu sportowych wyników, startach w zawodach rowerowych, duathlonach i triathlonach – rower górski XC
- – miłośnik adrenaliny powinien wybrać typ enduro – do skakania wyczynowego, downhill – do błyskawicznych zjazdów po korzeniach i kamieniach lub freeride – zjazdowy na trasy z dużymi przeszkodami, wymagającymi odrywania się od ziemi
Jaki rower kupić w teren jako początkujący? Rower crossowy
Chcesz jeździć w teren, ale to nie aż taki teren, by konieczne było stosowanie amortyzatorów? Na ubite ścieżki terenowe, nierówności gruntowych dróg, fragmenty pokryte asfaltem doskonały będzie rower crossowy.
Cross sprawdzi się też do jazdy po mieście. Co prawda nie tak dobrze jak prawdziwy rower miejski, ale zaoszczędzi Ci konieczności kupowania dwóch jednośladów. Do rekreacyjnej jazdy rower crossowy po prostu daje radę wszędzie
Rower – jaki wybrać dla bardziej zaawansowanego? Gravel
Rowery gravelowe to klasa wyżej niż cross. Domena graveli to żwir (z ang. gravel), ale niech nie zmyli Cię nazwa. Fantastycznie spisują się także na asfalcie, drodze terenowej, ubitej ścieżce, piachu, a nawet w lesie. Można śmiało powiedzieć, że gravel bezbłędnie daje radę wszędzie tam, gdzie nie mamy do czynienia z jazdą ekstremalną.
Jak już wspominaliśmy, gravele kosztują sporo. Najlepiej stawiać na niego dopiero z myślą o długich wyprawach, w teren gdzie wiele może Cię zaskoczyć. Na gravelowym rowerze nie zaskoczy!
Jaki rower kupić do wszystkiego?
Nie masz roweru, a chcesz mieć… i to tyle z Twoich sprecyzowanych preferencji? Więc wybierz crossa. To rower do wszystkiego na amatorskim poziomie. Do miasta, za miasto, do lasu, przez las, za las. Na weekendowe wycieczki jak znalazł.
Crossy mają przystępne ceny, więc bez wyciskania ostatnich soków z portfela zorientujesz się w jeździe na rowerze na tyle, by wiedzieć, czego potrzebujesz na przyszłość. Wkręcisz się w długie wycieczki asfaltem? Zainwestujesz w trekkingowy. Pociągną Cię góry i pęd? Następnym rowerem będzie MTB XC.
Jaki rower kupić do wszystkiego, jeśli masz już pewne doświadczenie z rowerami i nie boisz się wydać dużej sumy? W takim wypadku nie rozdrabniaj się i spraw sobie gravel. O ile cross to rower do wszystkiego, tak gravel jest wypasionym rowerem do wszystkiego.
Rower do wszystkiego, ale wszystkiego w ramach życia, a nie sportu? Rower miejski posłuży Ci do wożenia zakupów, przejażdżek z przyjaciółmi i jazdy do pracy. Asfalt to jego żywioł, a nogawka spodni nie wkręci się w łańcuch dzięki zabezpieczającej obudowie.
Jaki rower kupić? Taki dostosowany do Twojego stylu jazdy, sportowych ambicji i planowanych zastosowań. Nie ma roweru ogólnie idealnego – każdy rowerzysta będzie miał swój ideał. Zwróć uwagę na markę – w branży rowerowej ma ona spore znaczenie – a w razie problemów z budżetem rozejrzyj się za porządnym sprzętem z drugiej ręki.
Jaki rower na długie trasy? W zależności od charakteru wypraw zdecyduj się na rower trekkingowy, szosowy, MTB trailowy lub gravel. Jako miejski środek transportu sprawdzi się – jak sama nazwa wskazuje – rower miejski. Z kolei dla rowerzystów ze sportowym zacięciem terenowym, należy wybierać jednoślady z kategorii MTB. A jaki rower kupić do wszystkiego? W niskim przedziale cenowym cross, bez ograniczeń budżetowych gravel.