Nartorolki – kolejny typ sprzętu treningowego, na którym możesz przyjemnie przemierzać świat. Jak wyglądają nartorolki? Kto na nich trenuje? Jakie wybrać na początek, z jakim wydatkiem się liczyć – przedstawiamy poradnik nartorolkowy dla wszystkich zainteresowanych śmiganiem w butach z dodatkowym napędem!
Nartorolki – co to takiego?
Nartorolki to, jak sama nazwa wskazuje, połączenie rolek z nartami. Tworzą je mosty nośne zakończone dwoma kołami. Mosty te przypominają krótki kawałek nart. Za pomocą wiązań przytwierdza się je do butów narciarskich.
Do jazdy na nartorolkach używa się kijów takich jak w nartach biegowych. I rzeczywiście, nartorolki to sprzęt treningowy wykorzystywany przez narciarzy biegowych poza sezonem zimowym. Zbieżność wyglądu mostów z nartami nie jest więc przypadkowa. Podobnie jak technika jazdy – nartorolki wymuszają bardzo podobny wzorzec ruchu, co narty biegówki.
Rodzaje – nartorolki terenowe i asfaltowe
Nartorolki – mimo że nie są jeszcze popularne w Polsce – to szeroka kategoria sprzętu treningowego. Dzielą się na 3 podstawowe rodzaje:
- – nartorolki biegowe/startowe
- – nartorolki treningowe
- – nartorolki Skike/rolki terenowe
Nartorolki biegowe są nastawione na szybką jazdę po asfalcie. To w nich trenujący wyciąga bardzo wysoką prędkość, nawet kosztem komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Koła są twarde, mosty nośne jak najlżejsze, a by jeszcze zmniejszyć masę konstrukcji, łożyska kół pozbawia się osłon. Takie nartorolki trzeba sumiennie konserwować, by długo służyły bez uszkodzeń. Niszczą się i tak dość szybko w porównaniu z modelami treningowymi, toteż doświadczeni korzystają z nich wyłącznie na zawodach.
Nartorolki treningowe są zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa i komfortu jazdy nieutwardzonymi ścieżkami. Tutaj koła są miękkie, konstrukcja znacznie cięższa niż w modelach startowych. Treningówki cechuje większa przyczepność, co ogranicza możliwości prędkościowe, ale zmniejsza ryzyko przewrócenia się. Konstrukcje są wyposażone w osłony łożysk przed piachem i wodą, co zwiększa trwałość sprzętu. Często znajdziesz w nich hamulec, dodatkowo poprawiający bezpieczeństwo.
Nartorolki Skike wyróżniają się pompowanymi kołami o średnicy 15 lub 20 centymetrów. Powstały pod koniec XX wieku jako pomysł Austriaka Otto Edera, dzisiaj sprzedaje je marka o nazwie właśnie Skike. Są połączeniem nart (ang. ski) i roweru (ang. bike). W innych startowych i treningowych nartorolkach koła są wykonane z syntetycznych tworzyw bądź kauczuku, a tutaj inspiracja rowerami wymusza używanie gumy oraz pompki. Można się nimi poruszać po każdej nawierzchni – a najlepiej czują się w dzikim terenie.
Na nartorolkach Skike (i bezpośrednich naśladowców) jeździsz w dowolnych butach sportowych, na nie zapinasz nartorolki. Część producentów sprzedających nartorolki z pompowanymi kołami pozostaje przy okrojonych wariantach koła + most nośny, do samodzielnego przypięcia do butów narciarskich, na wiązaniach.
Takie nartorolki terenowe wymuszają też nieco inną technikę jazdy, niż nartorolki przypinane do buta. Ten model utrzymuje piętę w miejscu, przez co ruch bardziej przypomina jazdę na klasycznych rolkach. W asfaltowych modelach pięta jest swobodna – to zmniejsza stabilność kroku, ale lepiej imituje prawdziwy bieg na nartach i pozwala rozwinąć ogromne prędkości.
Rodzaje nartorolek według stylu jazdy
Nartorolki można podzielić także według stylu jazdy. Narciarze biegowi doskonale znają oba pojęcia:
- – styl łyżwowy – polega na opychaniu się od wewnątrz na zewnątrz, szeroko rozstawiając nogi (dokładnie tak, jak przy jeździe na łyżwach czy zwykłych rolkach). Równocześnie ramiona pracują nad odpychaniem się kijkami, a ciało jest mocno pochylone do przodu. To szybka technika, bardzo wygodna i intuicyjna. Początkującym, do rekreacyjnych treningów polecamy właśnie styl łyżwowy.
- – styl klasyczny – przypomina chodzenie na nartach. Stopy prowadzi się równolegle, szurając po podłożu. Kijki są krótsze, przystosowane do wbijania bliżej ciała. Sama technika jest znacznie trudniejsza od łyżwy, gdyż wymaga od trenującego precyzyjnie prostego prowadzenia nartorolki.
Zupełnie inna technika kroku przekłada się na różnice konstrukcyjne
Różnicę konstrukcyjną widać między innymi na kołach. Koła do nartorolek do klasyka są znacznie szersze (min. 40 mm), tak by pozwalały wygodnie się odpychać. Z kolei w nartorolkach do łyżwy koła są cienkie (od 22 do 40 mm) – takie nie blokują posuwistego, łyżwowego odpychania nogami.
Nartorolki do klasyka mają dłuższe mosty oraz blokowane koła. Łożyska pozwalają im kręcić się tylko do przodu, tak by trenujący nie zaczął się cofać. Nartorolki przystosowane do jazdy łyżwowej posiadają zaś krótsze mosty nośne, a blokady obrotu kół nie są potrzebne – w ruchu łyżwowym nie da się lecieć do tyłu.
Jakie nartorolki na początek?
Jeżeli zamierzasz jeździć po utwardzonych ścieżkach, wybierz nartorolki treningowe z miękkimi kołami o standardowej prędkości. W nich wygodnie nauczysz się techniki, wykształcisz równowagę, nabierzesz wprawy w pracy kijkami, a rozwijana prędkość nie będzie na tyle duża, by pojawiły się problemy z kontrolowaniem ruchu.
O ile nigdy nie trenowałeś narciarstwa biegowego (a więc nie masz preferencji co do stylu), postaw na treningowe nartorolki do stylu łyżwowego – z cienkimi kołami i krótkimi mostami nośnymi. Biegówki nie są Ci obce, jeździsz na nich stylem klasycznym? W takim wypadku nie musisz zmieniać przyzwyczajeń – poszukaj nartorolek do klasyka.
Gdy planujesz jeździć w dziczy, opcja jest tylko jedna – nartotrolki terenowe z dużymi, pompowanymi kołami. Jeżeli nie masz butów narciarskich, mogą być od firmy Skike lub jednej z jej naśladowców, takie ze szkieletem buta. Wtedy do jazdy wystarczy Ci zwykłe obuwie sportowe. Posiadasz buty do nart biegowych? Możesz zdecydować się na warianty most + koła + dopasowane wiązania.
Ile kosztują nartorolki?
Ceny nartorolek są zróżnicowane. Wszystko zależy od rodzaju i producenta.
- – nartorolki treningowe do rekreacyjnej jazdy dla początkujących zaczynają się od 550 złotych. W takiej cenie dostaniesz modele z aluminium. To najtańsza opcja, z ograniczonym stopniem amortyzacji. Aluminium jest dość sztywne, toteż w takich nartorolkach pojeździsz wygodnie tylko po gładkiej nawierzchni.
- – nartorolki treningowe kompozytowe to już koszt od 800 złotych w górę. Kompozyty są jednak wygodniejsze na trasy wyboiste i dziurawe, bo ich miękkość skutecznie pochłania wstrząsy.
- – nartorolki terenowe kosztują od 1400 złotych za modele do rekreacji. Brzmi imponująco, ale weź pod uwagę, że nie dopłacasz za narciarskie buty (koszt od 300 złotych w górę).
- – do nartorolek dolicz koszt kijków – jeśli ich nie posiadasz czeka cię wydatek od 200 złotych w górę.
Generalnie, by zacząć z nowym sportem, uzbrój się w przynajmniej 1000 złotych. Potrzeba nartorolek za minimum 550 zł+ butów za minimum 300 zł + kijków za minimum 200 zł. Drugi możliwy zestaw to nartorolki terenowe ze szkieletem buta za 1400 zł w górę + minimum 200 zł na kijki. Oczywiście, są tańsze sporty… ale niekoniecznie tak zabawne, jak śmiganie na nartorolkach 😉
Czy nartorolki to sport dla Ciebie? Nie dowiesz się, dopóki nie spróbujesz! Jeśli na początku przeraża Cię wizja dużego wydatku, możesz pożyczyć sprzęt od kogoś znajomego. Możesz rozejrzeć się także za modelami z drugiej ręki – da się sporo zaoszczędzić, gdy poprzedni właściciel chce szybko załatwić pieniądze na bardziej zaawansowany model.